Kolektívne vyjednávanie

Čo je kolektívne vyjednávanie a kolektívna zmluva?

 Kolektívne vyjednávanie je jedným z najvýznamnejších práv zamestnancov. Toto právo však je možné uplatňovať výlučne prostredníctvom odborového orgánu, resp. odborovej organizácie, ktorá pôsobí na pracovisku. Kolektívna zmluva nemôže byť uzatvorená, pokiaľ v spoločnosti odbory neexistujú. Odbory sú totiž jedinou organizáciou, ktorá je oprávnená v zmysle Zákonníka práce so zamestnávateľom v mene zamestnancov uzavrieť kolektívnu zmluvu.

Prečo vyjednávať kolektívne zmluvy?

 Vzťah zamestnanca a zamestnávateľa je charakteristický stavom nadriadenosti a podriadenosti (na rozdiel od rovnocenného, napr. obchodného alebo občianskeho práva). Tento stav dáva jednej strane právo pokyny dávať a druhej strane ukladá povinnosť plniť ich. Táto nerovnováha je čiastočne vyvažovaná Zákonníkom práce, ktorý určuje minimálnu hranicu ochrany (napríklad maximálny pracovný čas, minimálne príplatky apod.). Nároky zamestnancov je možné zvýšiť len kolektívnou zmluvou (kolektívne právo) prípadne pracovnou zmluvou (individuálne právo).

 Pozícia zamestnancov, ktorí sú zjednotení v odborovej organizácii, je pri vyjednávaní nárokov voči zamestnávateľovi neporovnateľne silnejšia ako pozícia jednotlivca. Kolektívne vyjednávanie zároveň sprístupňuje zamestnancom najsilnejší prostriedok vyjednávania – právo na štrajk.

Detailnejšie informácie:

Kolektívne vyjednávanie je rozhodujúcou a najdôležitejšou formou  utvárania a rozvíjania právnych vzťahov medzi odborovým orgánom a zamestnávateľom.

Cieľom kolektívneho vyjednávania je úprava pracovných podmienok vrátane:

• mzdových podmienok,
  • podmienok zamestnávania,
  • vzťahov medzi zamestnávateľmi (alebo ich organizáciami) a zamestnancami (alebo ich organizáciami).

Podniková kolektívna zmluva sa uzatvára medzi jedným zamestnávateľom a odborovou organizáciou alebo viacerými odborovými organizáciami. U zamestnávateľa plní nasledovné významné funkcie:

• je právnym nástrojom dosiahnutia a udržania sociálneho mieru u zamestnávateľa,
  • je prameňom práva,
  • je právnym nástrojom spolupráce medzi zamestnávateľom a zamestnancami a ich odborovými organizáciami,
  • prostredníctvom podnikovej kolektívnej zmluvy možno zlepšovať pracovné, sociálne a životné podmienky zamestnancov.

§2 ods. 3 písm. a) zákona o kolektívnom vyjednávaní